Ondra Cink a Watty v Novém Městě

Ondra Cink se v Novém městě rozhodl bojovat o vítězství za každou cenu a dlouhou dobu se mu to skvěle dařilo. Vítězný typ závodníka jako on jednoduše neřeší jak předvést co nejtaktičtější výkon, jeho mindset je nastavený pouze jedním směrem. Pojedu s nejlepšími a poperu se o vítězství. Nic dalšího nepřipadá v úvahu. Žádné ale ani kdyby.

Všetečná otázka zní: Může bojovné srdce zhatit plány bojovníka na medaili? Watty z Ondrovy jízdy nám jako vždy napoví, zkusme se na ně podívat podrobněji.

Start do závodu měl Ondra v o něco větší pohodě než před týdnem v Albstadtu. Dvě vteřiny od prvního záběru do pedálů dává 968W a celou startovací rovinku pak průměrem 887W/12s. Nicméně už minutu po startu jeho srdce tepe na 180 úderů. První stoupání zaváděcího kola včetně startu půměrem 641W (!!!) a po minutě a půl, před prvním dropem je tam kde měl být. Mimochodem, stejně skvěle jako Ondra odstartoval i Honza Škarnitzl. Na první kopec mu to trvalo na vteřinu stejně jako Ondrovi 1:34 minuty.

Krátký čtvrtminutový sjezd, během kterého Ondrova tepovka stačí opadnout ze 180 na přijatelných 166, aby se v zápětí v dalším kratším stoupání (500W) vyšplhala opět na 183 tepů. Následuje pasáž AC/DC a Rock and Roll, kde sice watty poklesnou na 250W, ale tepy rozhodně padat nehodlají jak celé tělo maká na hladkém průjezdu touto technickou pasáží.

Normované Watty sedmiminutového zaváděcího kola dávají úctyhodných 413W a startovní pole najíždí na okruh.

Ondra maká. Celý zaváděcí okruh a první dvě kola se drží skvěle. Jeho průměrný tep během této jízdy o bednu byl 179, maximálka v prvním i druhém okruhu 188 tepů (!) jak se snažil zuby nehty udržet se resp. doskočit si vedoucí dvojici Schurter - Van der Poel.

Průběh závodu asi znáte, pokud ne tak mrkněte na reportáž na MTBS nebo rovnou celý záznam na ČT SPORT.

Ondrova jednotlivá kola:

1.  355W / 9:15
2.  371W / 9:12
3.  342W / 9:26
4.  332W / 9:34
5.  330W / 9:31
6.  316W / 9:42
7.  328W / 9:33

Nešlo to. Tohle tempo (asi o 20W vyšší než byl schopen v dané chíli zvládat) ho uvařilo, musel si zvolnit a od třetího kola už mu výkon i tepy výrazně padají. 2. kolo výkonem 371W bylo pro něj smrtelnou dávkou. A zbytek závodu musel splácet dluh. Výkonový rozdíl druhého a předposledního kola, kde byl dojet dvojicí pronásledovatelů byl plných 55W! Ondra navíc strávil dlouhé desítky minut osamocenou jízdou mezi vedoucí dvojicí a stíhající trojicí a to se samozřejmě také podepsalo. Před koncem závodu se na Ondru začínají dotahovat další tři jezdci v čele s Flückigerem a Avancinim, kteří ho nakonec bez větších potíží udolají.

Na výše uvedeném záznamu je skvěle vidět, že být rychlejší o 10 vteřin na jedno kolo stojí osamoceného jezdce dalších 10W navíc. Pokud ale jede ve skupině, naopak 10-15W ušetří. To je pro jezdce samozřejmě významná pomoc a tahle taktika se vyplácí. Aniž bychom znali čísla Flückigera s Avancinim, dá se předpokládat že jim stačilo udržovat 330W, aby původně půlminutový Ondrův náskok stáhli.

Na základě výše uvedených wattových záznamů lze vyslovit hypotézu, že kdyby se Ondra nesnažil první dvě kola o stupně vítězů, rezignoval na ujetou vítěznou dvojici a „v klidu“ spolupracoval ve skupince, která jela pouze půlminutku za ním, s velkou pravděpodobností by bral medaili. Ale to je právě to ale a kdyby, které šampióni neřeší.

P.S. Ondro, tenhle návod rozhodně nechápej jako pobídku jak zpacifikovat Tvoje bojovné srdce! I přesto že to tentokrát na medaili nedalo, bylo to skvělé představení. Díky za něj - osobně jsem moc rád, že takové závodníky zase máme.

A fenomém MVDP? Jeho pověstné vsazení je to co rozhoduje závody na silnici i v terénu. Svoje soupeře jednoduše utrhne z háku, jak to v Novém Městě předvedl v pátek i v neděli. Ostatně interval vsazený výrazně nad 1000W navíc v závěru těžkého závodu, to je to čím drtí mnohem zkušenější soupeře na silničních závodech Word Tour. Skvělá podívaná. Tohle přesně XC potřebovalo.

Robert Kleiner, SPEEDweaponry