Ondra Cink, Nino a Watty z Albstadtu

Nedělní, blátivý závod světového poháru v XC v Albstadtu byl opravdu nebývale těžkou prověrkou a my jsme se podívali jak vysoko sahají watty současných špičkových bajkerů. A nestačili jsme se divit.

Nino Schurter, dlouholetá biková superstar, vygenerovala na tomto náročném závodě opravdu neskutečná čísla, ale ani to na vítězství, dokonce ani na TOP 5 nestačilo. Nino, stejně jako většina bikerů světové série, svůj wattmetr využívá nejen v tréninku ale i pro pozávodní analýzu. Konkrétně v jeho případě mu ta čísla poskytuje wattmetr Quarq XX1 a svá data analyzuje v tréninkovém systém Training Peaks, ostatně stejně jako naši svěřenci v PERFlabs.

Ondra Cink na trati  Albstadtu bojoval také skvěle. Nebýt defektu a pádu, do první desítky by určitě patřil a to je skvělý příslib. Opět máme jezdce schopného se připravit a závodit v TOP 10. A to i přesto, že bikový svět za ty dvě sezóny co si Ondra odskočil na silnici a zpět určitě nespal. Dnes už to není pouze o Ninovi, Absalonovi a Kulhavém. Špička je nyní mnohem širší a watty a způsob závodění tomu pochopitelně odpovídají. Ostatně pojďme se na současnou situaci podívat podrobněji.

Předně je dobré uvést, že Onra i Nino mají podobnou váhu - cca 68kg. Urostlé postavy se na dnešních členitých XC tratích už moc nenosí.

Watty z Albstadtu:

Nino Schurter (6.místo, ztráta na vítěze 1:39min)
- Normovaný výkon v závodě NP 368W/1:25h
- Od startu na vrchol prvního stoupání NP 461W/6:37min
- Nejdelší stoupání na trati 7x cca 2:30min
NP  423W, 421W, 441W, 429W, 421W, 412W, 401W

Na opakovaných úsilích do kopce je dobře vidět jak se v třetím kole rozhodovalo (jelo se výrazně rychleji) a také jak v posledním a předposledním okruhu už tempo lehce uvadá. Nino nebyl úplně ve své kůži. Všechny výjezdy, i v takto náročném blátivém terénu, jsou ale strojově podobné. Žádné známky únavy či zpomalení uprostřed závodu, či technických problémů. Všechny okolo 420-440W neboli 6,2-6,5W/kg. Celý závod (téměř hodina a půl) výkonem 5,4W/kg.

Ondra Cink (odstoupil po defektu a pádu, zhruba po hodině závodu, do té doby bojoval o TOP 5)
- Maximum po startu 1029W, následuje 7s výkon 933W (!)
- Od startu na vrchol prvního stoupání 430W
- 16% stoupání v zaváděcím kole 515W/1:24
- NP první kolo 355W*/12:34h
- NP v závodě 335W/1:01h – DNF
- Nejdelší stoupání na trati 405W*/2:24

(* Ondrův Wattmetr zřejmě o nějakých 5% podměřuje. Při stejné váze a srovnatelném čase by měly údaje z Ninova a Ondrova wattmetru souhlasit. A to jak normované watty na kolo tak průměrné watty pro jednotlivé stoupání na trati)

Pokud si ty čísla zrekapitulujeme můžeme definovat následující výkonost současného adepta na TOP 10 v XC závodech světového poháru:

Dobrý start do terénu znamená po startovním výstřelu šlápnout do toho z nuly na 1000W a vydržet takto sprintovat do nájezdu do terénu zhruba 10s (!), poté zvládnout standardně přepálený  začátek závodu na 461-500W / 5minut. Pro udržení se v popředí je třeba podávat konstantně 5,5W/kg (tedy 370W pro 70kg jezdce), nejtěžší pasáže (několikaminutové výjezdy) potom zvládnout opakovaně na 420-440W (6,2W/kg). U kratších úseků silového charakteru trvajících pouze desítky sekund samozřejmě platí wattáž o nějakých 100W vyšší. Pro adekvátní zrychlení za zatáčkou je třeba vsadit 550-750W / 3s a to prakticky po celou dobu závodu.

Zdá se Vám to neskutečné? Tak si ještě přidejte extrémně náročnou techniku v terénu, bláto, vodu, chlad a špínu v očích. Ano, tohle je současná laťka špičkové výkonnosti v cross country. Ondra Cink  se do ní vrátit zvládnul. Nezbývá než poblahopřát jemu i celému jeho týmu. Podaří se to i Jardovi Kulhavému? Držme mu palce!

Robert Kleiner, SPEEDweaponry