GIRO2019 Prolog

Dá se vůbec z krátkého 13ti minutového úvodního testu výkonnosti něco usuzovat? Jednoduše řečeno dá a dokonce překvapivě mnoho. V případě první etapy letošního GIRA se se totiž jednalo o kombinovaný test.

1) Vyladění aeropozice jezdce (časovka bude letos opravdu důležitá)
2) Jeho maximální 6ti minutové výkonnosti (VO2max)
3) V kombinaci s jeho optimální váhou (tedy W/kg)

A to je vlastně spolu s kvalitní aerobní připraveností to co musí mít lídr dané sestavy na Giru zcela určitě k dispozici. A také to bylo na včerejším vystoupení znát, nikdo z lídrů (až na malé vyjímky) nepropadnul. Naopak. Všichni opanovali popředí tohoto prologu.

Taktika na úvodní 13-ti minutový závodní test byla pro většinu jezdců poměrně jasná. 6km dlouhou rovinu před stoupáním zvládnout s malou výkonovou rezervou pod svým 10ti minutovým maximem (cca o 20-30W níže), naopak závěrečný výjezd potom na kontrolované hodnotě VO2max resp. lehce nad ní. A jak tyhle hodnoty u jezdců z TOP 10 vypadají? Rovina většinou „zadrženě“ na 400-430W, výjezd potom 450-500W. Pro zajímavost jezdci stoupali na svých časovkářských speciálech rychlostí více než 2000 (!) nastoupaných vertikálních metů za hodinu (tzv. hodnota VAM).  Nejvyšší hodnotu VAM – 2262m a tedy i KOM na tomto výjezdu však stále drží Vincenzo Nibali a to už od roku 2017, kdy se zde dojížděla populární jednorázovka „Giro dell'Emilia” a jeho výjezd byl o půlminutku rychlejší než ten z prologu. Vlastně to vyjadřuje jak velký je rozdíl mezi jízdou na silničním a časovkářském speciálu v tomto náročném stoupání, které místy dosahuje až 20% sklonu. Váha disku, časovkářského kola, jiný posed a samozřejmě i biomechanika šlapání jsou zde opravdu znát. Proto ta půlminutka navíc.

A co se vlastně v prologu ukázalo? Především Dumoulinova (nejen) časovkářská dominance je zdá se pryč a máme tu nového premianta – Rogliče. Ten uletěl druhému Yatesovi i přes velmi náročných závěrečných 6 minut do brutálního kopce k Madonna di San Luca o 19vteřin. Yates vypadá rovněž skvěle připraven a jeho sebevědomá prohlášení před závodem začínají dávat smysl. Nibali končí po něčekaně skvělém prologu třetí 23 sekund za Rogličem, čtvrté místo Lopeze asi také tipoval málokdo (ztratil 28s stejně jako pátý Dumoulin). Majka po dvou letech stagnace a zranění také výborně (33s), vlastně kromě Landy (ztráta 1:07) ukázali všichni lídři oprávněnost své nominace a výbornou připravenost všech svých výše uvedených parametrů. Máme se opravdu na co v následujích třech týdnech těšit.

A co naši? Josef Černý byl na úvodních 6-ti kilometrech rychlejší než Laurens de Plus, který obsadil v konečném účtování 8. místo (35 sekund za Rogličem). Ovšem VAM Černého v závěrečném stoupání dalo "pouhých" 1700m a tak na nejlepší zde ztratil minutu a půl. Naopak Jan Hirt zvládnul zřejmě zadrženě a s přehledem VAM 1860 a je určitě do hor pro Lopéze skvěle připraven.

Robert Kleiner, SPEEDweaponry, www.s1w.cz