Honza Hirt a jeho fantastická jízda přes Mortirolo!

Královská etapa letošního Gira dala příležitost odvážným. Honza Hirt, původem z Třebíče, dnes excelentní vrchař týmu ASTANA, si skvěle plní své povinnosti pro lídra sestavy Lopéze a tak před dnešní etapou dostal zelenou. Byl jedním ze čtyř jezdců silného kazašského týmu, kteří dostali svolení, že mohou v této etapě ukázat své umění a pokusit se vybojovat etapový vavřín.

Početná, 22 členná skupinka uprchlíků se od pelotonu oddělila velmi záhy a vydala se v samostatném úniku vstříc nepříjemné, studené a vlhké etapě přes několik stoupání až k tomu nejtěžšímu – Mortirolu. Ještě než se do něj jezdci pustili, potřebují překonat v tempu několik úvodních stoupání a nasbírat prvních 2500 výškových metrů aby po úvodních 140km stáli na úpatí ikonického stoupání Mortirolo.

Pro 60-ti kilového Honzu byl tento úvod relativně snadným úkolem. Požadavek udržet si při stoupání ve skupině rychlost VAM 1500 (tedy pohybovat se do kopce rychlostí 1500 výškovým metrů za hodinu) znamená v jeho případě jízdu přijatelným výkonem 310W, tedy stále v relativně komfortní aerobní zóně. Právě skvělý Honzův poměr W/kg hraje v kopcích výrazně v jeho prospěch a spolu s jeho vyšší postavou (a tedy výhodnou biomechanikou záběru do pedálů) je velkou Honzovou výhodou. Jeho výkonnost je v neúprosných stoupáních Gira opravdu špičková, navíc čím vyšší sklon, tím větší výhoda.

Pro ilustraci - v  dojezdu nedělní etapy přes legendární Civiglio de Commo, kde už se konečně naplno závodilo, zaznamenal atakující růžový Carapaz famózní VAM 1902. Potřebný 15ti minutový výkon Carapaze vážícího 62kg byl 409W, tedy 6,6W/kg. Tahle hodnota je považována za hraniční, umí ji pouze špičkoví vrchaři. Honza Hirt, který si na kopci plnil svoje povinnosti, tam zvládal s přehledem VAM 1750 výkonem 381W (6,35W/kg) aby stoupal do tohoto kopce stejnou rychlostí jako zbylí jezdci na celkové pořadí usilující dostihnout unikajícího Carapaze.

Vraťme se ale k úterní královské etapě a superobtížnému Mortirolu, které místy dosahuje až 18% sklonu. Právě díky svým dokonalým vrchařským předpokladům se Honza v tomto závěrečném stoupání nejvyšší kategorie HC cítil velmi dobře. Skupinu si během 45minut v tempu 370W protřídil dvěma 500W nástupy v trvání 15-30s, a po druhém z nich už s ním zbyl pouze král vrchařů Ciccone (Trek Segafredo). Caruso (Bahrain Merida), který Hirtovo tempo také zvládal, byl odvolán zpět do boje o růžový trikot, tedy na pomoc svému kolegovi Nibalimu.

V mokrém a nesmírně náročném sjezdu z vrcholu Mortirola kde mrholilo a teplota spadla na 3st.C Honza Hirt s Cicconem sjížděli pro souboj o vítězství. Zbývalo posledních 13km po rovině a závěrečný spurt. V cílové rovince Honza ještě stačil předvést své vyzrálé taktické předpoklady, když falešným nástupem donutil Cicconeho začít spurtovat z první figury, ale na výhodu mu Ciccone odpověděl výkonem 900W/15s (maximum 1010W) a tady už Honzovy možnosti bohužel končily.

Vítěznému Cicconemu, vážícímu 58kg ukázal wattmetr v cíli normovaných 320W, tedy úctyhodných 5.5W/kg po dobu 5,5 hodiny. Pro zajímavost, výkon Ondry Cinka, potřebný pro umístění v TOP5 v nedělním světovém poháru XC v Novém městě byl 5,04W/kg po dobu 1:24 hodiny.

Jak poznamenal někdo v komentářích z etapy – vidět našeho jezdce jak na superobtížném, ikonickém Mortirolu odpárává jednoho elitního vrchaře za druhým, je pro českého fanouška opravdový požitek, který mu zatím žádný z našich dosavadních jezdců World Tour nedopřál. Honzův zasloužený KOM na tomto kopci má od včerejška vynikající hodnotu 46:20 a bude se jen velmi obtížně překonávat.

Robert Kleiner, SPEEDweaponry